Deze ADAS-systemen zijn vanaf 2022 verplicht in nieuwe auto’s

Home » Deze ADAS-systemen zijn vanaf 2022 verplicht in nieuwe auto’s
Share on whatsapp
Delen
Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on email
Email

Er wordt de laatste jaren veel geïnvesteerd in technologieën die de veiligheid van voertuigen verhogen en helpen bij het voorkomen van verkeersongevallen. Deze technologieën worden Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) genoemd. Deze rijhulpsystemen houden een oogje in het zeil, waarschuwen voor gevaar en kunnen zelfs actief ingrijpen wanneer u steken laat vallen. Europa maakt het vanaf 2022 verplicht voor nieuwe auto’s om bepaalde ADAS-systemen aan boord te hebben. U vindt hieronder informatie over welke ADAS-systemen verplicht worden en de functies daarvan.

Wat is ADAS?

De kans is groot dat u de term ADAS al eens voorbij heeft zien komen. ADAS staat voor Advanced Driver Assistance Systems, oftewel een verzameling van allerlei slimme rijhulpsystemen in een auto. Veel nieuwe auto’s zijn al uitgerust met ADAS-systemen. Grote kans dat uw eigen auto één of meerdere van dit soort systemen aan boord heeft. Rijhulpsystemen helpen de bestuurder bij het rijden en verkleinen de kans op ongelukken door een waarschuwing te geven of actief in te grijpen. Op dit moment zijn ADAS-systemen nog een optie, maar binnenkort zal elke nieuw geleverde auto ze hebben.

De volgende rijhulpsystemen zijn vanaf 2022 verplicht:

  • Vermoeidheids- en smartphonegebruik-waarschuwingssystemen
  • Intelligente snelheidsbegrenzer
  • Rijbaanassistentie (Lane Departure Warning)
  • Parkeersensoren
  • Noodremsysteem
  • Verbeterde veiligheidsgordels
  • Achteruitrijcamera
  • Voorbereiding voor een alcoholslot
  • Voorruit met veiligheidsglas voor botsing met zwakke weggebruikers

Deze merken en modellen zijn al voorzien van ADAS-systemen

Er zijn een aantal autofabrikanten die al voorlopen op de eis van de EU. Zo staat Volvo al jarenlang bekend als één van de veiligste automerken voor het hele gezin. De autofabrikant heeft nu al veel van de hulpsystemen aan de uitrusting van hun nieuwe auto’s toegevoegd. De nieuwe Honda Sensing is uitgerust met o.a. Cross Traffic Monitor, verkeersbordherkenning en intelligente snelheidsbegrenzer. De elektrische auto’s van Tesla gaan een stapje verder, zo kan de Tesla Model 3 automatisch sturen en van rijbaan wisselen.

ADAS-systemen in 5 categorieën

Rijhulpsystemen zijn onderverdeeld in 5 categorieën:

  • Rijassistentie: Actieve rijhulp die in niet-kritische situaties de besturing (deels) overnemen.
  • Parkeerassistentie: Systemen die het inparkeren/manouvreren (deels) kunnen over nemen.
  • Botswaarschuwingssystemen: Systemen die waarschuwen bij dreigend gevaar, maar niet zelf in kunnen grijpen.
  • Botsinterventiesystemen: Systemen die kunnen ingrijpen bij dreigend gevaar.
  • Overige systemen: Veiligheidssystemen die de bestuurder assisteren, maar niet binnen de 4 andere categorieën vallen.

Hieronder vindt u een overzicht welke ADAS-systemen er per categorie zijn en hoe ze werken.

Rijassistentie

Adaptive Cruise Control (ACC)

Het ADAS-systeem Adaptive Cruise Control (ACC) is een snelheidsregelsysteem dat met behulp van een radar of laser automatisch dezelfde afstand bewaart (cruise control) tot de voorliggende auto, ongeacht welke snelheid deze rijdt. Dat gebeurd aan de hand van gas- en rembediening. Sommige systemen kunnen afremmen tot stilstand en daarna weer doorrijden.

Active Driving Assistance (ADA)

Active Driving Assistance is een verzameling technologieën voor rijhulp en aanrijdingen. Dit ADAS-systeem assisteert het rijden door gas- en rembediening én besturing (Lane centering) te combineren. Sommige systemen werken alleen onder bepaalde omstandigheden. De bestuurder blijft verantwoordelijk voor de besturing.

Lane Keeping Assistance (LKA)

Het ADAS-systeem Lane Keeping Assistance (rijstrookassistentie) assisteert de auto met sturen of remingrepen om ervoor te zorgen dat de auto binnen de lijnen blijft. Dit ADAS-systeem is geavanceerder dan Lane Departure Warning (LDW), die alleen waarschuwt bij het naderen of overschrijden van de wegbelijning.

Parkeerassistentie

Active Parking Assistance (APA)

Actieve parkeerassistent is een ADAS-systeem dat bestuurders helpt parkeren door de auto een parkeerplek in te sturen. Gas geven en remmen voeren auto’s met automaat ook vaak uit. De ondersteuning voor fileparkeren of vooruit- en achteruit loodrecht inparkeren verschilt per auto.

Remote Parking (parkeren op afstand)

Met Remote Parking als ADAS-systeem parkeert de auto zonder dat de bestuurder in de auto aanwezig is. De bestuurder geeft de opdracht via een app of afstandsbediening.

Botswaarschuwingssystemen

Blind Spot Warning (BSW)

Dodehoekwaarschuwing is een ADAS-systeem dat voertuigen in naastliggende voertuigen detecteert en waarschuwt met een lampje bij de buitenspiegel of met een geluidssignaal.

Forward Collision Warning (FCW)

Dit ADAS-systeem detecteert dreigende aanrijding met voorliggers en waarschuwt de bestuurder. Sommige systemen detecteren ook voetgangers, fietsers en objecten.

Lane Departure Warning (LDW)

Rijstrookwaarschuwing is een ADAS-systeem dat waarschuwt bij het naderen of overschrijden van wegbelijning. Dit ADAS-systeem is minder geavanceerd dan Lane Keeping Assistance (LKA), dat ook zelf stuurt bij het naderen of overschrijden van de wegbelijning.

Parkeersensoren

Parkeersensoren detecteren obstakels dichtbij de auto tijdens het parkeren. Dit ADAS-systeem waarschuwt met akoestische en/of optische signalen. Parkeersensoren geven door de hoge en overzichtelijke achterkant van veel moderne auto’s al snel toegevoegde waarde. Het zorgt ervoor dat je kleine botsingen weet te voorkomen.

Rear Cross Traffic Warning

Dit ADAS-systeem detecteert en waarschuwt voor aankomend verkeer aan de zij- en achterkant van de auto tijdens het achteruitrijden.

Botsinterventiesystemen

Automatic Emergency Braking (AEB)

Het automatische noodremsysteem detecteert dreigende aanrijding met een voorligger. Dit ADAS-systeem waarschuwt de bestuurder indien mogelijk of remt zelf om aanrijding te voorkomen of te verzachten. Sommige van deze systemen detecteren ook voetgangers (AEB Pedestrian), fietsers (AEB Cyclist), dieren of objecten.

Automatic Emergency Steering (AES)

Het automatische noodstuursysteem is vergelijkbaar met het automatische noodremsysteem, maar in plaats van de remmen, stuurt het systeem bij dreigend gevaar. Dit ADAS-systeem is voorlopig nog niet zo goed verkrijgbaar als het automatische noodremsysteem (AEB).

Rear Automatic (Emergency) Braking (RAB/RAEB)

Dit ADAS-systeem is vergelijkbaar met AEB, maar werkt ook bij dreigend gevaar tijdens het achteruit rijden. Dit ADAS-systeem werkt beter dan Rear Cross Traffic Warning, dit systeem waarschuwt namelijk alleen tijdens het achteruit rijden.

Overige ADAS-systemen

Achteruitrijcamera

Met achteruitrijcamera zie je het beeld achter de auto. Dit ADAS-systeem maakt het parkeren en manoeuvreren makkelijker. Veel achteruitrijcamera’s zijn voorzien van hulplijnen die met de stuurslag meebewegen.

Driver Monitoring System (DMS)

Dit ADAS-systeem controleert of de bestuurder actief genoeg met rijden bezig is. Daarvoor kijkt het systeem naar oogbewegingen en de positie van het hoofd. Dit ADAS-systeem wordt ook wel vermoeidheidsdetectie genoemd. Het systeem waarschuwt bij slaperigheid en adviseert je om pauze te nemen.

Head-up Display

Dit ADAS-systeem projecteert rij-informatie zoals snelheid op de voorruit of een doorzichtig scherm. Dit zorgt ervoor dat de bestuurder zijn ogen beter op de weg kan houden.

Nachtzicht-assistent

De nachtzicht-assistent helpt bestuurders om meer details te onderscheiden in het donker met beeld van een warmtecamera. Dit ADAS-systeem wordt meestal getoond in het dashboard.

Surround of 360 graden camera

Dit ADAS-systeem combineert beeld van camera’s rondom de auto om de omgeving te kunnen weergeven.

Aandachtspunten bij het gebruik van ADAS-systemen

ADAS-systemen maken het autorijden voor automobilisten veel makkelijker. Zo bieden ze ondersteuning tijdens het rijden en helpen ze om ongelukken te voorkomen. Randvoorwaarde is dat de systemen wel goed moeten werken. Een ADAS-systeem kan door verschillende oorzaken niet goed werken. Zo kan het zicht van camera’s geblokkeerd worden door sneeuw, vuil of ijs. Wat veel mensen niet weten is dat ruitvervanging ook impact heeft op het ADAS-systeem. De ADAS-systemen in de voorruit moeten bij vervanging opnieuw worden gekalibreerd. De waardes kunnen na ruitvervanging namelijk afwijken, waardoor de camera niet de juiste informatie kan weergeven.

Laat uw auto kalibreren door de experts van ASN Autoschade Vermaire Haarlem

Een klein verschil in de positie van de ADAS-camera kunnen grote gevolgen hebben: aangezien de camera tientallen meters vooruit kan kijken, kan dat op een wegdek al gauw een halve meter schelen. Dat kan betekenen dat wanneer u op de snelweg rijdt, het signaal pas afgaat wanneer u al een stuk over de belijning bent. Het is daarom van belang de camera tijdig te laten kalibreren en zo op de juiste manier in te stellen. Laat dat aan ASN Autoschade Vermaire Haarlem over. Onze monteurs hebben jarenlange ervaring. Neem contact met ons op of maak direct een afspraak.

Laat u adviseren

Andere artikelen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *