Zelfrijdende auto

Home » Zelfrijdende auto
Delen
Delen
Delen
Delen
Email

De volledig zelfrijdende auto is een term waarover u wellicht al vaker gehoord heeft. Maar deze auto is nog iets van de nabije toekomst. Op dit moment worden er nog allerlei tests uitgevoerd. Wat tegenwoordig een zelfrijdende auto wordt genoemd, is in feite een auto met slimme sensoren en rijsystemen die ondersteuning biedt.

Wat is een zelfrijdende auto?

De werking van de systemen in een zelfrijdende auto zijn vooral gebaseerd op connectiviteit: de auto is verbonden met het internet. De komende jaren zal de auto in hoog tempo slimmer én zelfstandiger worden en uiteindelijk zelfstandig aan het verkeer kunnen deelnemen.

Door alle afzonderlijke systemen op de auto kan deze zelfstandig rijden. Op dit moment zijn er nog geen échte zelfrijdende auto’s, maar deze gaan er in de toekomst hoogstwaarschijnlijk wel komen. Hoe snel dit zal gaan, ligt aan de ontwikkelsnelheid van de auto’s, de systemen en de regelgeving.

zelfrijdende auto

Een zelfrijdende auto en verkeersveiligheid

Zelfrijdende auto’s moeten de verkeersveiligheid verbeteren. Zo kan de auto om zich heen kijken en zelfstandig reageren op gevaren. Ook kan de auto uit zichzelf signalen afgeven aan het achteropkomende verkeer, wanneer er bijvoorbeeld file is. Politieauto’s kunnen een signaal sturen dat men naar voren moet gaan, nog vóórdat de sirene afgaat. Met al deze functionaliteiten kan het verkeer veiliger worden en de doorstroming verbeterd worden

Tesla zelfrijdende auto

Tesla is de afgelopen tijd begonnen met de uitrol van de volledig zelfrijdende Autopilot-functie. De nieuwe Tesla-auto’s moeten standaard geleverd worden met een geavanceerde hardware, die in staat is om in de toekomst een volledig zelfrijdende auto te faciliteren.

Zo stelt de Autopilot rijstrookwijzigingen voor om de route te optimaliseren en voert aanpassingen uit zodat de bestuurder niet achter langzame auto’s of vrachtwagens vast komt te zitten. Ook stuurt de Autopilot uw auto automatisch naar knooppunten en afritten op de snelweg op basis van uw bestemming. Het is nog even afwachten hoe en wanneer de zelfrijdende auto op de markt komt. Heeft u schade aan uw Tesla? Wij zijn gespecialiseerd in Tesla schadeherstel in onze Tesla Approved Body Shop.

Slimme rijhulpsystemen

Een slimme auto heeft een aantal sensoren die zien, analyseren én communiceren met de omgeving. Deze rijhulpsystemen helpen u een oogje in het zeil te houden en kunnen zelfs ingrijpen wanneer uzelf nog niet een ‘probleem’ heeft gedetecteerd. Deze systemen zijn een combinatie van camera’s, radartechniek en slimme sensoren die in de auto zijn ingebouwd en met elkaar samenwerken. Een krachtige computer verwerkt alle informatie en geeft de auto opdrachten. De overkoepelende term voor deze rijhulpsystemen is ADAS, ofwel Advanced Driver Assistance Systems.

Wat is ADAS?

ADAS staat voor Advanced Driver Assistance Systems. Dit is een ondersteunend systeem dat steeds meer terugkomt in moderne en slimme auto’s, bijvoorbeeld op de voorruit. Op dit moment is dit systeem nog een optie, maar in de toekomst moeten de meeste auto’s in het bezit zijn van dit soort systemen. Deze rijhulpsystemen kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid en bereiden ons stapje voor stapje voor op de komst van de zelfrijdende auto.

Welke soorten ADAS-systemen zijn er allemaal?

  • Adaptive Cruise Control: dit is een snelheidsregelsysteem dat met behulp van een radar of laser automatisch dezelfde afstand bewaart (cruise control) tot de voorliggende auto, ongeacht welke snelheid deze rijdt.
  • Front assist: remt de voorgaande auto uit het niets en reageert u niet snel genoeg? Front assist neemt het rempedaal over en zorgt dat u geen aanrijding krijgt.
  • Lane assist: rijstrook assistent die ervoor zorgt dat de auto binnen de lijnen blijft.
  • Brake assist: grijpt in wanneer er een noodstop gemaakt moet worden en zorgt ervoor dat een aanrijding wordt voorkomen.
  • Parkeer assistent: helpt u inparkeren door in een parkeerplek te sturen.
  • Verkeersbordherkenning: herkent verkeersborden langs de weg en projecteert deze op het dashboard.
  • Intelligent Speed Adaption (ISA): leest de verkeersborden en waarschuwt de bijrijder bij overschrijding van de maximumsnelheid.
  • Dodehoekdetectie: hierbij worden sensoren gebruikt om de bestuurder te waarschuwen over een dode hoek middels een alarm, wanneer de bestuurder de dode hoek niet kan zien. Of er is een camera ingebouwd, waarmee de dode hoek alsnog gezien kan worden.
  • Vermoeidheidsherkenning: hiermee wordt u als bestuurder gewaarschuwd wanneer uw aandacht niet volledig meer op de weg gefocust is. Het systeem zal de bestuurder waarschuwen, zodat ongelukken kunnen worden voorkomen.

Hoe werken deze ADAS-systemen?

ADAS-systemen werken door middel van een netwerk van sensoren en camera’s, die op verschillende plekken in de auto zijn gemonteerd, zoals in de voorruit. Deze sensoren en camera’s worden gezien als dé zintuigen van de auto, die alles registreren en dit doorgeven aan de centrale computer. De computer weet dan wanneer welke actie nodig is en voert deze snel uit.

Wanneer rijhulpsystemen kalibreren?

Er zijn een aantal situaties waarin het aan te raden is om de auto te kalibreren, zoals:

  • Het is belangrijk om na schade aan uw voertuig de rijhulpsystemen opnieuw te kalibreren. Kalibreren valt bij ASN Autoschade Vermaire Haarlem onder technische schade.
  • Na het vervangen van de voorruit van uw auto.
  • Wanneer er banden zijn gemonteerd met een afwijkende diameter dan door de fabrikant voorgeschreven.
  • Na het monteren van verlagingsveren.
  • Bij schade aan de camera’s of radars.

Hoe gaat rijhulpsystemen kalibreren in z’n werk?

Als eerst moet de auto uitgelijnd worden, zoals door de fabrikant is voorgeschreven. Hiervoor is het belangrijk dat de auto recht staat. De wielen moeten uitgelijnd worden en de banden op de juiste spanning staan.

Kalibreren auto ADAS-camera

Een goede werking van de ADAS-camera is cruciaal voor de werking van de diverse ADAS-systemen. De autofabrikant schrijft in een aantal gevallen voor dat de camera opnieuw moet worden gekalibreerd. Dit is vooral het geval bij het monteren van de banden of bij het vervangen van de voorruit.

Voordat de ADAS-camera gekalibreerd wordt, moet de wieluitlijning en de bandenspanning gecontroleerd worden. Wanneer deze afwijken van de specificaties, moeten deze worden afgesteld.

Statisch of dynamisch kalibreren auto

Afhankelijk van de auto kan de kalibratie van de camera statisch of dynamisch plaatsvinden. Bij dynamisch kalibreren auto wordt een toestel aangesloten op de auto en wordt de camera tijdens het rijden gekalibreerd.

Statische kalibratie vindt plaats in de werkplaats met een kalibratie instrument. Met behulp van specifieke apparatuur wordt de camera gekalibreerd.

Wat kost een auto kalibreren?

Kalibreren doen we bij ASN Autoschade Vermaire Haarlem indien dit nodig is na een autoreparatie. Heeft u geen autoschade, maar wilt u wel uw rijhulpsystemen laten nakijken? Neem dan contact met ons op.

Nog geen volledig zelfrijdende auto’s

Hoewel steeds meer auto’s rijhulpsystemen hebben, blijven dit hulpsystemen. Ze kunnen de bestuurder nog niet volledig vervangen, alleen bijstaan. Zelfs de meest geavanceerde systemen, zijn nog niet perfect en vereisen dat de bestuurder alert is.

Auto kalibreren met ASN Vermaire Haarlem

Kalibreren van uw auto? Dat kunnen we voor u bewerkstelligen. Onze monteurs hebben jarenlange ervaring met dit soort technische schade. Neem contact met ons op of meld uw schade. Wij informeren u graag over de opties en de tarieven. 

Laat u adviseren

Andere artikelen

De evolutie van autotechnologie auto bos
De evolutie van autotechnologie

De evolutie van autotechnologie ‘De fascinerende reis en de evolutie van autotechnologie: van de oorsprong tot

hagelschade
Stormschade auto

Stormschade auto Bent u getroffen door stormschade aan uw auto? Dit kan een vervelende en bovenal

uitdeuken zonder spuiten
Autodeur uitdeuken kosten

Autodeur uitdeuken kosten Bent u onlangs betrokken geweest bij een ongelukje waarbij uw autodeur beschadigd is