Meer dan 4 miljoen voertuigen die vandaag onderweg zijn, zijn uitgerust met Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), zoals Autonomous Emergency Braking (AEB). Dat is meer dan 10% van het autopark.
Ondanks de almaar toenemende verspreiding van ADAS, wat nu een veelvoorkomend kenmerk is van bijna alle nieuwe auto’s, ontbrak er duidelijke informatie over hoe de reparatie van deze veiligheids systemen moet worden aangepakt.
Om die leegte op te vullen, heeft Thatcham Research een positie vrijgemaakt om de auto-industrie in staat te stellen om ADAS efficiënt en veilig te herstellen:
Als ADAS-sensoren of onderdelen die zich in de buurt van ADAS-sensoren bevinden, zijn opgenomen in een reparatiespecificatie, moet de kalibratie reparatie worden voltooid om te bevestigen dat de sensoren functioneren volgens de door de voertuigfabrikant opgegeven toleranties.
Bovendien moeten voertuigherstellers:
– Beoordeel de aanwezigheid van ADAS-sensoren en noteer de uitkomst duidelijk;
– Onderzoek en vraag advies van relevante reparatiemethoden en kalibratie-instructies;
– Zorg ervoor dat alle kalibratieactiviteiten worden voltooid door op dit moment bekwame technici;
– Volledige systeemkalibratie volgens de relevante reparatiemethode / instructie;
– Kunnen aantonen dat de kalibratie van alle betrokken sensoren is voltooid en dat de resultaten van de kalibratie de functionaliteit binnen de door de voertuigfabrikant opgegeven tolerantie bevestigen – tenzij anders vermeld in de
reparatiespecificatie;
Als er geen specifieke reparatiehandleiding bestaat en de functionaliteit niet kan worden bewezen door middel van systematische kalibratie, moet advies worden gevraagd aan het dealernetwerk van de voertuigfabrikant en moeten passende maatregelen worden genomen voordat het voertuig wordt vrijgegeven;
Als de informatie van de voertuigfabrikant dynamische kalibratie vermeldt, moet dit worden voltooid en bevestigd voordat het voertuig wordt vrijgegeven.
Richard Billyeald, Thatcham Research Chief Technical Officer, merkt op: “De hele industrie moet samenwerken om ervoor te zorgen dat ADAS-reparaties veilig zijn en voertuigen snel en efficiënt naar de weg worden teruggebracht. Leveranciers van uitrustingen moeten ervoor zorgen dat verifieerbare bewijzen voor een geslaagde kalibratie worden verstrekt.
Reparateurs moeten investeren in training om ervoor te zorgen dat bekwame personen ADAS veilig herstellen. En voertuigfabrikanten moeten ADAS-installatiegegevens en consistent advies verstrekken waar reparatiescenario’s zullen resulteren in succesvolle ADAS-kalibratie. “