Het gemiddeld schadebedrag stijgt in de autoschadeherstel sector, maar hoe komt dat nou eigenlijk? Heel simpel, de auto is complexer aan het worden in vergelijking met een aantal jaar geleden . De functies die toen nog op een dure BMW 7 serie of Mercedes S klasse waren geïnstalleerd worden nu toegepast op een standaard middenklasser. Dit zijn rijhulpsystemen zoals Lane assist, Radar en ADAS maar ook bijvoorbeeld meesturende koplampen of luchtgeveerde wielophanging. Al deze systemen maken de auto veiliger maar dus ook complexer. De rijhulsystemen worden trouwens vanaf 2022 verplicht op nieuwe auto’s.
Minder schades door rijhulpsystemen.
De moderne technieken zorgen er voor dat er minder snel een ongeluk gebeurt of dat de impact minder groot is . Dat laatste zorgt er dus ook voor dat er in de toekomst minder schades gereden worden omdat de systemen een aanrijding kunnen voorkomen . Het is echter wel zo dat wanneer er wel een aanrijding plaatsvind deze systemen in de auto’s goed gecontroleerd worden en zonodig gekalibreerd worden . Wanneer dit niet op de juiste wijze of niet gebeurt kunnen de gevolgen onoverzienbaar worden voor de bestuurder maar ook de verzekeraar. Het niet juist afstellen van een radar kan er voor zorgen dat een voertuig verkeerde waardes meet en dus ook een verkeerde beslissing kan nemen wanneer deze moet ingrijpen . Iets waar bestuurder maar dus ook verzekeraar niet op zit te wachten.
Onderdeel prijzen stijgen snel
Koplampen van tweeduizend euro is geen uitzondering meer en dan moet de koplamp nog geplaatst worden en ingelezen worden en misschien ook nog wel gekalibreerd worden afhankelijk van de voorschriften van de fabrikant . Al deze reparaties vereisen een hoog kennis niveau binnen de bedrijven en maar niet te spreken over de equipement welke aanwezig moet zijn om de reparaties te kunnen uitvoeren.
Equipement is een must voor moderne bedrijven
Het hebben van de juiste equipement is een must , je kan gewoonweg niet meer zonder . Daar waar vroeger alleen een uitleescomputer noodzakelijk was heb je nu ook een 3D uitlijn systeem nodig zodat de auto weer in de tolerantiewaarde van de fabrikant gebracht kan worden na schadeherstel of vooraf ADAS kalibratie . Het onderstel van het voertuig moet eerst juist afgesteld worden alvorens je de rijhulpsystemen kan kalibreren . Het juist herstellen van een complexe schade is dus arbeidsintensiever en vereist meer opleiding en equipement . Ik hoop dat schadeherstellers zich hier bewust van zijn en ook echt rekening houden met deze systemen te kalibreren , uit ervaring weet ik dat het veel energie en inspanning kost de mensen te trainen de juiste keuzes te maken voor een reparatie . Het begint al bij de intake van een schade , de calculator moet op de hoogte zijn van de hedendaagse technieken en zorgdragen dat alle uitgevoerde werkzaamheden vast gelegd worden in het dossier .